« Takaisin

Ruoan verkkokaupassa sitoutuneisuutta muodostumassa

Elintarvikkeita verkkokaupasta tilaavat kuluttajat ovat vielä vähemmistö, mutta ne jotka näin tekevät ovat todella sitoutuneita. Makery toteutti kevään 2014 aikana ruoan verkkokauppaan liittyvän pilottihankkeen Keilaniemen ja Otaniemen työssäkäyntialueilla. Varhaisen vaiheen omaksujia on jo olemassa ja he ovat motivoituneita ja sitoutuneita verkkokaupan käyttäjiä.

Pilotissa kokeiltiin voisivatko Espoon tulevan länsimetron asemat tai aseman läheisyydessä olevat toimitilakiinteistöt toimia verkkokaupan toimitusten jakelupisteinä tulevaisuudessa. Toisaalta tavoitteena oli tunnistaa onko verkkoruokakaupan toimitusten osalta koti tai lähellä kotia oleva noutopiste parempi asiakastarpeen kannalta. Pilotissa koottiin myös asiakasnäkemys hyväksyttävästä kustannustasosta eri verkkokaupan toimintamalleilla.

Verkkoruokakaupan noutopistekokeilun asiakkaille toteutettiin kokeilun loputtua asiakaspalautekysely, jolla kerättiin asiakkaiden näkemyksiä ruoan verkkokaupan toimintamallien soveltuvuudesta sekä tunnistettiin käyttäjäpalautteen avulla uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia ja kehittää palvelutarjontaa.

Esimerkiksi Otaniemessä on paljon työpaikkoja lyhyen kävelymatkan päässä toisistaan, mutta vain vähän päivittäistavarakaupan tarjontaa. Useat pilotissa ruokaa tilanneet aikovat tilata verkosta kotiinkin, koska huomasivat sen olevan kaupassakäyntiä kätevämpi tapa hoitaa arjen ruokaostoksia.

Palautteen mukaan verkkokaupassa korostuvat tärkeimpinä tekijöinä erityisesti: asioinnin helppous, käyttömukavuus, tuotteiden laatu, noutopisteen sijainti ja asioinnin nopeus.

Noutopistekokeilu toteutettiin 29.4. – 3.6.2014 välisenä 6 viikon aikana. Toimituspäivä oli kerran viikossa tiistaisin. Kullakin viikolla oli 2 noutopistettä ja ne sijaitsivat Fortumin, VTT:n, Technopoliksen, Aalto yliopiston toimitilojen parkkialueilla. Noutopisteinä toimivat Bringin lämpötilasäädellyt jakeluautot.

Kokeilussa saatiin kaikkiaan 27 asiakastilausta ja yksittäisiä asiakkaita oli 14. Muutama asiakas oli tilannut jopa 4-5 kertaa ja useampi asiakas 2-3 kertaa kokeilun aikana. Pilotin perusteella ruoanverkkokaupan aloituskynnys näyttää olevan vielä korkea, mutta palvelun käytön aloittavat asiakkaat ovat hyvin sitoutuneita.

Lisätietoja:

Mikko Punakivi, liiketoiminnan kehitysjohtaja (vt. toimitusjohtaja)
gsm 040 568 4808
mikko.punakivi@makery.fi

Ota yhteyttä meihin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.