« Takaisin

Mitä luomuruoka tarkoittaa kuluttajille?

 

Luomuruoka tuotetaan luonnonmukaisilla menetelmillä ilman keinotekoisia lannoitteita ja torjunta-aineita. Luomuruokaan liitetään usein luonnollisuuteen ja ympäristöön liittyviä teemoja ja negatiivisena asiana siihen assosioidaan myös kallis hinta. Myös terveellisyys ja vähäisempi lisäaineiden sekä kemikaalien määrä nousevat usein esille, kun puhutaan luomusta.  Yhteistyökumppanimme GlobalData plc:n tekemän tutkimuksen [1] mukaan keskeisimmin luomun miellettiin tarkoittavan luonnollisuutta (73% vastaajista valinnut), terveellisyyttä (54%), vähemmän kemikaaleja (50%) ja vähemmän lisäaineita (43%). 

 

Kuluttajilla eri puolella maailmaa on kuitenkin hieman eri käsitys siitä, mitä luomuruoka tai luomu yleisesti tarkoittaa. Ruotsalaisille (n=700) luomu tarkoittaa ennen kaikkea luonnollisuutta (64%), ympäristöystävällisyyttä (61%), vähemmän kemikaaleja (59%) ja vähemmän lisäaineita (54%). Sen sijaan Kiinassa luomuun yhdistetään voimakkaimmin terveellisyys (74%), luonnollisuus (70%), turvallisuus (53%) sekä tuoreus (44%).  

 

Ilmastonmuutos, tuotannon kestävyys, eettisyys, ruokajätteen minimointi ja lähiruoan suosiminen ovat edelleen voimakkaita teemoja ruokamaailmassa. Kuluttajat ovat olleet jo pidempään kiinnostuneita ruoan alkuperästä ja tuotteiden jäljitettävyydestä, ja lisääntyneen kiinnostuksen myötä alkuperä halutaan kertoa kuluttajille entistä tarkemmin. Tuoteselosteissa kerrotaan, mistä raaka-aineet ovat peräisin, tuotantopaikan lisäksi voidaan tuoda esille myös tuotantotapa. Luomu on ollut myös pitkään trendinä ja se pitää pintansa jatkossakin. Ympäristöystävällisyys, vastuullisuus ja ekologisuus ovat tämän hetken trendejä ja luomussa yhdistyvät nämä kaikki asiat. Nämä linkittyvät myös osaksi laajempaa hyvinvointiteemaa sikäli, että myös kuluttajan hyvän omantunnon voi ajatella edistävän hyvinvointia.[2] 

 

Makery tarjoaa laajasti palveluja elintarvikekonseptien kehittämiseen ja uusien markkinoiden tarkasteluun. Kehityspäällikkö Antti Isokangas antaa näistä lisätietoja.

 

  1. GlobalData Consumer Survey Q4/2017: n=26 925, 36 maassa
  2. Makeryn trendiraportti, talvi 2018
Ota yhteyttä meihin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.