« Takaisin

Kukkia, glitteriä ja kestäviä valintoja – ruokatrendit 2018

 

Makery kokosi aiempien vuosien tapaan monipuolisen katsauksen, jossa esitellään, mitkä ruokatrendit ovat pinnalla tänä vuonna. Vallitsevat ja tulevat megatrendit liittyvät hyvinvointiin ja ilmastonmuutokseen. Digimurros laajentaa entisestään uusien ostamisen, tilaamisen ja maksamisen tapojen käyttöä kaupoissa ja ravintoloissa. Yhden hengen talouksien lukumäärä lisääntyy yhteiskunnassa kaikissa ikäryhmissä, mikä alkaa viimein näkyä kaupoissa pienentyvinä pakkauskokoina. Myös ravintoloissa yksin syömisen uskotaan lisääntyvän.

 

Ilmastonmuutos, tuotannon kestävyys, eettisyys, ruokajätteen minimointi ja lähiruoan suosiminen ovat edelleen voimakkaita teemoja ruokamaailmassa. Kuluttajat ovat olleet jo pidempään kiinnostuneita ruoan alkuperästä ja tuotteiden jäljitettävyydestä, ja lisääntyneen kiinnostuksen myötä alkuperä halutaan kertoa kuluttajille entistä tarkemmin. Tuoteselosteissa aletaan kertoa, mistä raaka-aineet ovat peräisin, tuotantopaikan lisäksi voidaan tuoda esille myös tuotantotapa. Synteettinen liha ei ole vielä markkinoilla, mutta kehitystyö on vauhdissa ja ensimmäiset yrittäjät saattavat ehtiä markkinoille jo tänä vuonna. Lakimuutoksen myötä kauppoihin tulivat viime vuonna ensimmäiset hyönteisiä sisältävät tuotteet, ja sekä niiden valikoiman että kysynnän uskotaan kasvavan.

 

Terveellisyyden ja hyvinvoinnin merkitys ruokatrendeissä korostuu, mutta niiden ilmenemismuodot vaihtelevat. Toiset kuluttajat korostavat fyysistä terveyttä ja ruoan vaikutusta siihen. Toiset taas näkevät esimerkiksi itsensä hemmottelun hyvinvointia lisäävänä tekijänä, vaikka tuote sinänsä ei olisikaan perinteisesti ajatellen terveellinen. Vatsaystävällisyys korostuu entisestään, esimerkiksi fermentoitujen ruokien ja terveysvaikutteisten sienten, kuten pakurikäävän muodossa. Aamiaisruokien ja aamiaistyyppisten annosten suosio kasvaa ja niitä voi syödä mihin aikaan hyvänsä. Syötävän glitterin lisääntyminen näkyy erityisesti leivonnaisissa, suklaassa, kahvijuomissa, drinkeissä ja popcornissa. Violettius nousee esille ruoissa. Kasvisten lisäksi violettia alkaa näkyä esimerkiksi jäätelöissä, kuppikakuissa ja hampurilaissämpylöissä.

 

Juomapuolella kaakaon suosio kasvaa, samoin pienten tuottajien premium-virvoitusjuomat. Suomi on ollut edelläkävijä proteiinipohjaisissa juomissa, niiden suosio pysyy tai jopa kasvaa entisestään. Uusi alkoholilaki lisää valmiiden drinkkien ja viinipohjaisten juomasekoitusten valikoimaa. Lisäksi se vaikuttaa baarien markkinointiin vapauttamalla aukioloaikoja ja sallimalla jälleen Happy Hour -promootiot. Ravintoloissa panostetaan tulevaisuudessa yhä enemmän elämyksellisyyteen, mutta toisaalta samalla kotiinkuljetuksen suosio kasvaa.

 

Mitä muuta ruokatrendeistä kannattaa vuoden aluksi tietää? Millaisia trendejä esimerkiksi ruokakaupassa näkyy? Entä miten trendit vaikuttavat pakkauksiin? Lue alla olevat Makeryn Trendisanomat ja selvitä!

 

 

Muistatko vielä, mitä trendejä vuodelle 2017 ennustettiin? Lue viime vuonna tekemämme katsaus täältä.

 

Haluatko saada vastaavanlaisia uutisia suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja pysy ajan tasalla.

EMAIL
Facebook
Google+
https://makery.fi/makeryn-ruokatrendit-2018/
LinkedIn
Ota yhteyttä meihin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.