« Takaisin

Kuluttajatutkimukset pyörivät myös Covid-19 -viruksen aikana


Julkaistu 8/2020


Elintarvikkeiden testaamisen turvallisuus mietityttää poikkeusaikana niin kuluttajia, tutkimusten teettäjiä kuin meitä tutkijoitakin. Meillä Makeryssä kuluttajatutkimusten turvallisuus on kaiken lähtökohta, josta ei tingitä normaalioloissakaan. Olemme kuitenkin tehneet lisätoimenpiteitä, jotta kuluttajatutkimusten tekeminen on turvallista myös koronatilanteen aikana. Edellytämme oireettomuutta sekä henkilökunnalta että osallistujilta, rajaamme tiloissa olevien kuluttajien määrää sekä kiinnitämme erityistä huomiota hygieniaan ja pintojen desinfiointiin. Näillä keinoilla pyrimme takaamaan turvalliset olosuhteet niin tutkimukseen osallistuville kuin henkilökunnallemme.


Seuraamme aktiivisesti koronatilanteen kehittymistä ja viranomaisten ohjeistuksia, ja valitessamme käytettävää menetelmää huomioimme asiakkaan tarpeiden lisäksi myös vallitsevan tilanteen.


Toimenpiteet, joilla lisäämme kuluttajatutkimusten turvallisuutta


Olemme tehostaneet hallitestaamisen turvallisuutta monin tavoin. Rekrytoidessamme kuluttajia tutkimuksiin varmistamme, että he ovat terveitä ja oireettomia, eikä heidän lähipiirissään ole tiettävästi hengitystieoireita tai koronavirukselle altistuneita. Henkilökuntamme pitää osallistujiin riittävän turvaetäisyyden. Testitilaan otetaan kerrallaan korkeintaan neljä vastaajaa. Arviointipisteet on sijoiteltu riittävän kauas toisistaan ja pisteiden välillä voidaan käyttää myös sermejä.

Testitilaamme otetaan kerrallaan korkeintaan neljä kuluttajaa, joilla on riittävä turvaväli toisiinsa. Vastaajien välille voidaan asettaa myös sermit.
Testitilassamme arvioijat istuvat väljästi ja heidän välilleen voidaan laittaa sermit.



Henkilökuntamme saa tulla töihin vain täysin terveenä ja altistumattomana. He käyttävät tutkimustiloissa koko ajan kasvomaskia ja suojakäsineitä, joita vaihdetaan riittävän usein. Osallistujien on pestävä tai desinfioitava kätensä ennen testaamista. Testitilan pöydät ja kirjoitusvälineet, kuten kynät tai tabletit pyyhitään desinfioivalla puhdistusaineella jokaisen testaajan jälkeen.


Hallitestaamiseen voidaan ottaa myös kvalitatiivisempi lähestymistapa, jolloin jokainen testiin tulija haastatellaan henkilökohtaisesti itsenäisesti täytettävän kysymyslomakkeen sijaan. Tällä menetelmällä saadaan hyödyllisiä tuloksia jo selvästi pienemmälläkin vastaajajoukolla.

Tuotteita voi tutkia myös kotitestillä



Jos hallitestaaminen silti mietityttää, vaihtoehtona on kotitestaus. Kotitestaus on erinomainen testitapa, jossa kuluttajilla on mahdollisuuus testata tuotteita kotonaan tilanteissa, joissa he normaalistikin niitä käyttäisivät. Kotitestaus on mahdollista silloinkin, kun rajoitukset estävät hallitestaamisen.

Kotitestin näytteiden jako voidaan hoitaa joko niin, että osallistujat noutavat ne Makeryn testipisteistä ennakkoon sovittuina ajankohtina, tai niin, että ne toimitetaan osallistujille kotiin. Tällaisia testejä teimme kevään pahimpien koronarajoitusten aikana useita. Osallistujia oli jopa tavallista helpompi saada rekrytoitua, koska monilla kuluttajilla oli tavallista enemmän vapaa-aikaa. Koronarajoitusten takia aikaa vietettiin pääosin kotona, joten tutkimukset tarjosivat kuluttajille vaihtelua ja mielenkiintoista tekemistä.

Muita mahdollisia menetelmiä


Tutkimustarpeesta riippuen voimme hyödyntää myös kvalitatiivisia menetelmiä, kuten ryhmäkeskusteluita. Mikäli osallistujat kokoontuvat fyysisesti samaan tilaan, huolehdimme osallistujien ja henkilökuntamme turvallisuudesta yhtä tarkasti kuin halli- ja kotitesteissä. Fokusryhmät ja yksilöhaastattelut voidaan järjestää tarvittaessa myös verkossa. Myös tällöin vastaajille on mahdollista näyttää erilaisia visuaalisia materiaaleja. Onlinekuluttajayhteisö on puolestaan monipäiväinen, normaalisti 1-2 viikkoa kestävä tutkimus, jossa osallistujat tekevät erilaisia tehtäviä ja keskustelevat toistensa kanssa. Tutkimukseen voi sisältyä myös tuotteiden testausta.

Jos tutkimus ei vaadi maistamista eikä tuotteen fyysistä kokeilua, vaan tutkimustarve liittyy esimerkiksi konseptin tai pakkausdesignien tutkimiseen, on onlinetutkimus kustannustehokas ratkaisu. Onlinetutkimuksella on mahdollista kerätä suuri vastaajamäärä maantieteellisesti laajaltakin alueelta. Voimme käyttää tutkimuksissa väestöä edustavaa lähtöotosta tai kohdentaa sen tarkasti määritetylle kohderyhmälle. Suomen lisäksi voimme toteuttaa tutkimuksia myös ulkomailla.


Lisätietoja linjauksistamme ja käytännöistämme antavat toimitusjohtajamme Kari Solala (kari.solala@makery.fi, p. 050 465 4887) tai kehityspäällikkömme Antti Isokangas (antti.isokangas@makery.fi, p. 040 761 6699).

Ota yhteyttä meihin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.