Mitkä ovat eri markkinoiden parhaiten kehittyvät tuotesegmentit? Millä tekijöillä voin erottautua keskeisistä kilpailijoista? Mitkä ovat tuoteportfolion laajentumisen kannalta potentiaalisimmat tuotekategoriat ja kohdemarkkinat?

 

Oli kyseessä sitten yrityksen ensimmäisen tuotteen lanseeraus, nykyisen tuotevalikoiman laajentaminen tai uudelle kohdemarkkinalle lähteminen, on oleellista tuntea vallitseva markkina- ja kilpailutilanne, jotta voidaan välttyä kalliilta virheiltä. Esimerkiksi saturoituneelle ja hitaasti kasvavalle markkinalle lähteminen ei välttämättä ole järkevää, sillä uuden toimijan voi olla vaikea erottautua tutuista, pitkään markkinoilla olleista tuotteista. Myöskään hyvä tuote ja potentiaalinen markkina eivät yksinään riitä, vaan pakkaus ja markkinointikärjet tulee räätälöidä kullekin markkinalle. Makeryn asiantuntijat hyödyntävät muun muassa markkinatietokantoja, uutisia ja muita julkisia lähteitä ja koostavat niistä esimerkiksi kokonaiskuvan markkinoiden nykytilanteesta sekä kehitysnäkymistä, merkittävimmistä kilpailijoista sekä pinnalla olevista, kategoriaan vaikuttavista trendeistä. Analyysin sisältö, tuoteryhmät ja kohdemarkkinat valitaan asiakkaan kulloisenkin tarpeen mukaan.

 

Markkinapotentiaalikartoitus sopii erityisesti tilanteeseen, jossa yritys haluaa karsia ja löytää potentiaalisista kehityssuunnista ne, joita lähdetään jatkojalostamaan. Kartoituksessa tutkitaan tavallisesti useamman tuotekategorian myynnin arvon ja volyymin kehittymistä eri markkinoilla. Tietojen avulla saadaan käsitys potentiaalisimmista tuoteryhmistä sekä markkinoista, joissa yrityksellä on parhaimmat mahdollisuudet menestyä.

 

Markkinaselvitys on markkinapotentiaalikartoitusta suppeampi selvitys, joka sopii erityisesti silloin, kun yritys haluaa tukea lopullisen tuotekategorian ja/ tai kohdemaan valintaan. Selvityksen avulla yritys saa selkeän yleiskuvan markkinatilanteesta. Selvitämme valitun tuotekategorian/ -kategorioiden myynnin arvon ja volyymin nykytilanteen sekä lähivuosien kasvuennusteen valituilla kohdemarkkinoilla.

 

Kilpailijavertailussa kartoitamme valituista tuoteryhmistä suurimmat kilpailijat ja keskeiset tuotteet, tärkeimmät tuote-edut sekä kiinnostavat uutuudet. Tuntemalla kilpailijat yritys voi löytää markkinaraon, joka auttaa erottautumaan muista toimijoista esimerkiksi tuoteominaisuuksien tai pakkauksen suhteen.

 

Teemme myös esimerkiksi kotimaisiin sekä ulkomaisiin kuluttaja- ja tuottajahintoihin liittyvää seurantaa sekä tuotevertailuja, joiden avulla asiakas voi löytää muun muassa ravitsemukselliseen laatuun tai raaka-aineisiin liittyviä erottautumistekijöitä. Selvitämme tarvittaessa myös kohdemarkkinan elintarvikelainsäädäntöön liittyvät mahdolliset paikalliset säädökset ja erityisvaatimukset, jotta asiakkaan tuotteet ovat paikallisten säädösten mukaiset.

 

Markkina- ja kuluttajaymmärrys kulkevat käsi kädessä ja etenkin uuteen tuotekategoriaan tai uudelle markkinalle lähdettäessä on hyvä tehdä myös kuluttajatutkimusta, jolla voidaan varmistaa konseptin, pakkauksen ja tuotteen houkuttelevuus halutussa kohderyhmässä ja kohdemarkkinassa.


KIINNOSTUITKO? OTA YHTEYTTÄ »

Ota yhteyttä meihin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.