Miksi? Millainen? Miten?
Kvalitatiiviset menetelmät painottuvat ymmärtämiseen. Tutkimuksissa otos on numeerisesti pieni ja harkinnanvaraisesti koottu, ja tutkittavaa ilmiötä yritetään ymmärtää niin sanotun pehmeän tiedon pohjalta. Kvalitatiiviset menetelmät sopivat esimerkiksi vaihtoehtojen etsimiseen, jonkun ilmiön taustalla olevien tekijöiden selvittämiseen tai ihmisten käyttäytymisen ymmärtämiseen. Menetelmillä voidaan selvittää ja ymmärtää esimerkiksi sitä, miten kuluttaja toimii ostaessaan eri tuoteryhmien tuotteita ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen, mitä tuotteita kuluttaja lopulta ostaa.
Esimerkiksi: Kun olet ostamassa mehuja tai virvoitusjuomia, niin miten ostoprosessi etenee? Teetkö ostopäätöksen jo kotona vai vasta ostopaikassa? Mistä yleensä ostat tällaisia juomia ja miksi ostat juomia juuri sieltä? Kun ostat tällaisia juomia, niin ovatko ne pääasiallinen syy mennä kauppaan vai yksi ostettava asia muiden joukossa?
Keskustelut toteutetaan 6–10 hengen ryhmissä ja ne kestävät 1,5–2 tuntia. Maistamiset, kokeilut, esittelyt ja erilaiset tekniikat mahdollisia. Asiakas voi seurata livenä keskustelun kulkua.
Makery Areena 1-2 viikkoa kestävä kuluttajayhteisö. Yhteisössä keskitytään usein uusien tuotteiden tai pakkauskonseptien tutkimiseen. Kuluttajat jakavat kokemuksiaan keskustellen ja visuaalisin kuvamateriaalein. Nettikeskustelufoorumilla tapahtuva vuorovaikutus on loistava tapa seurata keskustelun kehittymistä tuotteesi ympärillä ja saada uusia näkökulmia.
Nettiryhmäkeskustelu, jossa osallistujat ovat kotonaan koneen ääressä ja osallistuvat keskusteluun chattailemalla. Kuvien, äänien ja videoiden näyttäminen on mahdollista. Kesto noin 2 tuntia.
Henkilökohtaiset syvähaastattelut sopivat niin kuluttajien kuin päättäjien ja asiantuntijoiden tarpeiden ja toiveiden tarkkaan selvittämiseen. Ne kestävät 0,75–1 tuntia ja voidaan toteuttaa myös haastateltavan luona.
Kuluttajat havainnoivat arkeaan ja raportoivat itse ostoistaan, kulutuksestaan ja ruuanvalmistustottumuksistaan kirjallisesti ja valokuvien avulla. Ennen havainnointia tai sen jälkeen tehdään yksilö- tai ryhmähaastattelu.