« Takaisin

Asiantuntijaraadin arvioitavana trendikkäät kombuchat


Julkaistu 06/2020


Makeryllä on ollut tapana toteuttaa kesän kynnyksellä aistinvarainen asiantuntijaprofiili jostain ajankohtaisesta tai mielenkiintoisesta tuoteryhmästä. Vuoden 2019 trendikatsauksessa nostimme kombuchan yhdeksi nousevaksi trendiksi ja parin viime vuoden aikana markkinoille onkin tullut useita valmistajia ja makuvariantteja, joten tänä vuonna arvioitavaksi valikoituivat kombuchat.


Arviointiin otettiin kaikki inkiväärillä maustetut kombuchat, jotka löytyivät suurimmista ruokakaupoista. Osa tuotteista sisälsi inkiväärin lisäksi myös sitruunaa. Arvioitavat tuotteet olivat Crazy Coco, The Good Guys, The Gutsy Captain Kombucha, Puhdistamo ja Kellaripanimo. Tuotteet ostettiin Kannelmäen Prismasta ja Triplan K-supermarketista. Kaikki testattavat tuotteet olivat luomua.


Viidestä asiantuntijasta koostuvan raadin tehtävänä oli arvioida, millaisia aistittavia ominaisuuksia tuotteista löytyy ja eroavatko tuotteet toisistaan ominaisuuksien suhteen. Arviointi toteutettiin konsensusarviointina, jossa raadin jäsenet arvioivat tuotteita yhdessä keskustellen. Ennen varsinaista arviointia ja aistinvaraisen ominaisuusprofiilin tekemistä raati tutustui tuotteisiin ja valitsi arvioitavat ominaisuudet. Sanaston luomisessa käytettiin apuna aiempia tutkimuksia, joissa on arvioitu aistinvaraisesti kombuchoja. Varsinainen arviointi suoritettiin arvioimalla näytteistä yksi ominaisuus kerrallaan. Näytteet esitettiin sokkona kirjankoodeilla koodattuina eli raadin jäsenet saivat tietää vasta arvioinnin jälkeen, mikä näyte oli mikäkin tuote. Näytteet tarjoiltiin jääkaappikylminä kirkkaista kertakäyttömukeista.


Tuotteista arvioitiin ennen maistamista tuoksuun ja ulkonäköön liittyviä ominaisuuksia. Arvioitaviksi valittiin yhteensä 12 ominaisuutta, jotka olivat vaahdon määrä, värin sameus, värin tummuus, tuoksun raikkaus, tuoksun voimakkuus, sitruunan tuoksu, inkiväärin tuoksu, hiivan tuoksu, maun karvaus, maun raikkaus, inkiväärin maun voimakkuus ja maun makeus. Ominaisuudet arvioitiin asteikolla 0-10, jossa 0 tarkoitti sitä, ettei kysyttyä ominaisuutta ole lainkaan ja 10, että sitä on erittäin paljon.

Inkivääriltä tai sitruunalta tuoksuvat kombuchat arvioitiin tuoksuiltaan raikkaimmiksi


Tuoksun suhteen näytteistä löytyi paljon eroja. Kaikki tuotteet sisälsivät inkivääriä, mutta Kellaripanimon ja Puhdistamon kombuchojen tuoksussa sitä ei juurikaan havaittu. Voimakkain inkiväärin tuoksu oli The Good Guysin kombuchassa ja sen myötä sen tuoksu arvioitiin yleisesti myös melko voimakkaaksi. Myös Crazy Cocon tuoksu arvioitiin voimakkaaksi, mutta voimakas tuoksu johtui inkiväärin sijaan voimakkaasta hiivan tuoksusta. The Gutsy Captain Kombucha, Puhdistamo ja Kellaripanimo sisälsivät inkiväärin lisäksi myös sitruunaa. The Gutsy Captain Kombuchan ja Puhdistamon kombuchoista löytyi mieto sitruksinen tuoksu, sen sijaan Kellaripanimosta sitä ei havaittu. Kellaripanimon kombuchassa oli selvästi havaittava hiivamainen tuoksu, joka saattoi peittää muut tuoksut alleen. Eniten inkivääriltä tuoksunut The Good Guys ja eniten sitruunalta tuoksunut Puhdistamo arvioitiin tuoksuiltaan raikkaimmiksi. Hiivalta tuoksuneiden Crazy Cocon ja Kellaripanimon kombuchoista ei puolestaan löydetty raikkautta.


Ulkonäössä eroja löytyi niin tummuudesta, sameudesta kuin vaahdon määrästä


Voimakkaimmin hiivalta tuoksuneet Crazy Coco ja Kellaripanimo vaahtosivat muita enemmän ja niiden vaahto kesti myös pidempään. Ne olivat arvioiduista tuotteista myös sameimmat. The Good Guys oli vähiten samea, mutta väriltään se oli tummempi kuin The Gutsy Captain Kombucha ja Puhdistamo. Crazy Coco oli arvioiduista näytteistä väriltään vaalein, Kellaripanimo puolestaan tummin.


Kombuchojen mauista löytyi makeutta, raikkautta ja karvautta


Puhdistamo ja The Gutsy Captain Kombucha arvioitiin mauiltaan makeimmiksi. Puhdistamo sisälsi eniten sokeria (5,9 g/100 ml), The Gutsy Captain Kombucha puolestaan oli ainoa, joka sisälsi sokerin lisäksi myös steviaa. Raadin jäsenet arvelivatkin maun perusteella, että näyte sisältää jotain makeutusainetta. Kellaripanimo ja Crazy Coco olivat mauiltaan vähiten makeita, sen sijaan ne olivat selvästi kaikista karvaimman makuisia. The Good Guys oli makeudeltaan keskitasoa. Sen maku arvioitiin Kellaripanimoa makeammaksi, vaikka Kellaripanimon kombucha sisälsi enemmän sokeria. Crazy Coco oli maultaan selvästi karvain, mikä näkyi myös siinä, että sen mausta löytyi vähiten raikkautta. Kellaripanimossa oli myös melko paljon karvautta. The Good Guysin karvaus oli keskitasoa. Puhdistamosta ja The Gutsy Captain Kombuchasta ei puolestaan löytynyt juurikaan karvautta. The Good Guys oli inkiväärin maultaan selvästi voimakkain. The Gutsy Captain Kombucha ja Puhdistamo olivat inkiväärin maun suhteen tasaiset, mutta Puhdistamo arvioitiin maultaan raikkaimmaksi.


Crazy Coco ja Kellaripanimo erottuivat selvästi kolmesta muusta tuotteesta ollen tuoksultaan hiivaisempia ja maultaan karvaampia kuin muut. Tuoksun hiivaisuus ja maun karvaus olivat hallitsevia ominaisuuksia, minkä takia tuotteista oli vaikeampi löytää muita ominaisuuksia, kuten raikkautta. The Good Guys oli inkiväärisin sekä tuoksultaan että maultaan. Puhdistamo ja The Gutsy Captain Kombucha olivat tasavertaisia lähes kaikissa ominaisuuksissa. Puhdistamo kuitenkin oli The Gutsy Captain Kombuchaa raikkaampi niin tuoksultaan kuin maultaan.  Tuotteiden ainesosaluettelot ovat melko lyhyet ja koostuvat pääosin samoista aineisosista, joten todennäköisesti lopputuotteen aistittaviin ominaisuuksiin vaikuttavat se, mitä teetä ja mitä kombucha-viljelmää tuotteen valmistamiseen käytetään.

Makeryn tarjoamat aistinvaraisen arvioinnin palvelut


Asiantuntijaraadin laatiman ominaisuusprofiilin avulla saadaan objektiivista tietoa tuotteiden keskeisistä aistittavista ominaisuuksista (maku, haju, rakenne, ulkonäkö) ja niiden voimakkuuksien eroista. Se on erinomainen työkalu tukemaan tuotekehitysprosessia erityisesti silloin, kun tarvitaan tarkempaa tietoa tuoteryhmän sisällä kilpailevista tuotteista. Mieltymysprofiilissa, joka on ominaisuusprofiilista laajennettu kokonaisuus, asiantuntijoiden luomaan ominaisuusprofiiliin yhdistetään kuluttajatutkimuksessa hankittu tieto tuotteiden ja niiden ominaisuuksien miellyttävyydestä. Kuluttajat arvioivat hallitestissä samoja ominaisuuksia, jotka asiantuntijat näytteistä löysivät. Tällöin saadaan tieto, mitkä tuotteiden keskeisistä aistittavista ominaisuuksista vaikuttavat eniten kuluttajien mieltymyksiin.

Asiantuntijamme auttavat sinua ja yritystäsi aistinvaraisten arviointimenetelmien käytössä ja vastaamme mielellämme kysymyksiin. Lisätietoja aistinvaraisen arvioinnin palveluista antaa Kari Solala.

Ota yhteyttä meihin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.