« Takaisin

Kiina on kiinnostava markkina suomalaisille yrityksille

 

Kiina on monesta näkökulmasta kiinnostava markkina suomalaisille elintarvikeyrityksille. Vaikka Kiinan talouden kasvuvauhdin hidastumisesta on puhuttu paljon, on kasvu edelleen nopeampaa kuin missään länsimaassa. Kiinalaisia ei ole vain lukumääräisesti paljon, vaan heidän elintasonsa ja käytettävissä olevat tulonsa kasvavat huimaa vauhtia. Erityisen houkuttelevaksi Kiinan markkinat tekee se, että siellä on vauhdikkaasti kasvava keskiluokka. Kiina on viimeisten muutaman vuosikymmenen aikana onnistunut nostamaan satoja miljoonia ihmisiä köyhyydestä keskiluokkaan. Näillä ihmisillä on ensimmäistä kertaa varaa valita, mitä he ostavat, ja usein kasvaneita tuloja käytetään laadukkaamman ja turvallisemman ruoan ostamiseen.

 

Monien ruokaskandaalien jäljiltä kiinalaiset arvostavat elintarvikkeissa puhtautta ja turvallisuutta. Oman maan tuotantoon ei aina luoteta, vaan länsimaisia tuotteita pidetään turvallisempina. Suomi tunnetaan Kiinassa puhtaasta luonnostaan, joten suomalaisuuden korostaminen elintarvikkeiden myynnissä on selvä etu. Suurin haaste Kiinan markkinoille tulossa ovat jakelukanavat. Vähittäiskauppa on äärimmäisen pirstoutunutta. Soveltuville tuotteille nettikauppa voikin olla paras jakelukanava. Kiina on maailman ylivoimaisesti suurin nettikauppamarkkina ja kasvu on edelleen voimakasta. Nettikaupassa on suuria kauppa-alustoja, joiden kautta pääsee myymään tuotteitaan satojen miljoonien ihmisten potentiaaliselle joukolle. Myös suomalainen kiinalaisille asiakkaille suunnattu nettikauppa on jo olemassa.

 

Kiinassa asuva asiantuntijamme Kimmo Åström laati Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy:n Tulevaisuuden elintarvikkeet -hankeen puitteissa markkinakatsauksen Kiinasta, jossa annetaan Kiinasta kiinnostuneille yrityksille tietoja kuluttajista ja tuotteista. Julkinen raportti on kaikkien kiinnostuneiden luettavissa hankkeen sivuilla.

 

Vientikauppaan valmistauduttaessa on syytä tuntea potentiaaliset kohdemarkkinat monipuolisesti, jotta ainakin karkeimmat virhearvioinnit voidaan välttää. Tarjoamme yrityksille viennin tueksi tietoa esimerkiksi kohdemaan markkinoiden koosta, jakelukanavista ja kilpailukentästä. Paikallisten kuluttajien mieltymysten ja kuluttajakäyttäymisen tunteminen on myös oleellista selvittää ennen viennin aloittamista. Laajan kumppaniverkostomme avulla voimme toteuttaa kuluttajatutkimuksia ulkomailla yhtä tehokkaasti ja laadukkaasti, kuin kotimarkkinoilla. Vietäessä elintarvikkeita on myös tutustuttava huolella paikalliseen elintarvikelainsäädäntöön. Esimerkiksi Kiinan elintarvikelainsäädäntö nojaa hyvin pitkälle EU:n ja USA:n lainsäädäntöihin, mutta se on jonkun verran yleisemmällä tasolla tehty, mikä jättää monilta osin tulkinnan varaa.  Asiantuntijamme auttavat yrityksiä myös kohdemarkkinan elintarvikelainsäädännön tulkinnassa. Lue lisää kansainvälistymiseen liittyvistä palveluistamme.

 

Haluatko saada vastaavanlaisia uutisia suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja pysy ajan tasalla.

EMAIL
Facebook
Google+
https://makery.fi/kiina-markkinakatsaus/
LinkedIn
Ota yhteyttä meihin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.