« Takaisin

Trendikäs juoma on terveellinen, luonnollinen ja eksoottinen



Julkaistu 11/2020


Yksi alkoholittomien juomien, kuten muidenkin tuotteiden, kehitystä tällä hetkellä ohjaavista tekijöistä on kuluttajien lisääntynyt kiinnostus terveyttä ja hyvinvointia kohtaan. Tuoteryhmästä riippumatta tuotteiden odotetaan sisältävän kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä raaka-aineita ja olevan mahdollisimman luonnollisia, sillä monet kuluttajat yhdistävät luonnolliset raaka-aineet terveellisyyteen. Luonnollisuus- ja terveellisyystrendit haastavat juomien valmistajia miettimään erityisesti sitä, miten sokerin määrää saadaan vähennettyä luonnollisesti ilman, että mausta tarvitsee tinkiä.


Pähkinät ja erilaiset hedelmät nähdään terveellisinä raaka-aineina, jotka tuovat myös makuyhdistelmiin ja rakenteisiin uusia mahdollisuuksia. Hedelmä- ja marjapohjaisten juomien terveellisyyttä voidaan korostaa täydentämällä niitä esimerkiksi vastustuskykyä edistävillä vitamiineilla ja kivennäisaineilla. Juomiin lisätään entistä useammin myös erilaisia viljoja, kuten kauraa, joka osaltaan tukee mielikuvaa hyvää tekevästä tuotteesta.[1]

GlobalDatan vuonna 2019 toteuttamassa kansainvälisessä tutkimuksessa (40 maata, n=29 575) vastaajille esitettiin kymmenen eri mehuvaihtoehtoa, joista vastaajat saivat valita heitä houkuttelevat maut. Tutkimuksen perusteella etenkin granaattiomenaa ja vesimelonia pidettiin houkuttelevina (kuva 1). Kurkuma on puolestaan ollut pinnalla hyvinvointipiireissä jo useamman vuoden siihen liitettyjen mahdollisten terveysvaikutusten takia. Muita houkuttelevia raaka-aineita ovat esimerkiksi vihreä tee, hunaja, kookosvesi ja inkivääri, jotka mielletään terveellisiksi ja luonnollisiksi. [1,2]

Kuva 1. GlobalDatan vuonna 2019 toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin eri mehujen houkuttelevuutta. [2]


Fyysisen hyvinvoinnin lisäksi tuotteista voidaan hakea myös henkistä hyvinvointia. Esimerkiksi teestä tai erilaisista yrttivalmisteista haetaan rauhoittavaa ja tyynnyttävää vaikutusta. Twinings on tuonut Iso-Britannian markkinoille Hearttea-yrttijuoman, josta löytyy mustaherukan, rosmariinihunajan ja hibiscuksen lisäksi B1-vitamiinia, jonka kerrotaan edesauttavan sydämen normaalia toimintaa. Energiajuomien rinnalle on puolestaan tullut erillisiä e-sport-juomia, joiden luvataan parantavan keskittymistä, vireyttä ja nestetasapainoa. Tuotteiden markkinoinnissa tulee kuitenkin olla tarkka ja varmistaa, että tuotteessa käytetään vain EFSAn hyväksymiä ravitsemus- ja terveysväitteitä, ja että tuote ja sen pakkausmerkinnät täyttävät kyseisen väitteen ehdot.

Eksoottisia ja epätavallisia makuja


Eksoottiset ja epätavalliset tuotteet sekä makuyhdistelmät houkuttelevat etenkin kokeilunhaluisia kuluttajia. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan 55 % kaikista vastaajista pitää uusia tai epätavallisia virvoitusjuomamakuja melko tai erittäin houkuttelevina (kuva 2). Juomatyyppien houkuttelevuus vaihtelee toki maittain. Esimerkiksi Ruotsissa 46 % ja Saksassa 41 % vastaajista piti uusia tai epätavallisen makuisia virvoitusjuomia houkuttelevina. Myös ravitsemuksellisesti täydennetyt juomat nähtiin yleisesti houkuttelevina, joten panostamalla juoman ravitsevuuteen sekä eksoottiseen tai uudenlaiseen makuprofiiliin voidaan houkutella sekä kokeilunhaluisia että terveystietoisia ja aktiivisia kuluttajia. Esimerkiksi singaporelainen BE Protein Smoothies on yhdistänyt mango-kookos- sekä yuzu-banaanismoothieihin epätavallisen proteiinin lähteen, kananrinnan. Tuotteessa on huomioitu myös muita ajankohtaisia trendejä, sillä tuote on makeutettu hunajalla ja se sisältää maitohappobakteereja. Eksoottisena pidetyt hedelmät voivat tarjota paikoin mahdollisuuden myös räätälöidä tuote paikalliseen makuun sopivaksi. Esimerkiksi australialainen Nudie houkuttelee paikallisia kuluttajia päärynä- ja ananaspohjaisella mehulla, johon on lisättyä kumkvattia. [2]

Kuva 2. Samassa tutkimuksessa selvitettiin myös eri juomatyyppien houkuttelevuutta. [2]


Uusia makuelämyksiä voidaan hakea myös yhdistämällä eri tuotekategorioita tai tuomalla juomiin muista kategorioista tuttuja makuja. Juomista voi löytyä esimerkiksi herkuttelutuotteista tuttuja makuja, kuten tummaa suklaata, karamellia tai hattaraa. Kiinalainen Yili Yiran on tuonut markkinoille hiilihapotetun maitopohjaisen juoman, joka maistuu hunajapomelolta ja oluelta. Etelä-Korean markkinoilta puolestaan löytyy perinteistä sokeroitua virvoitusjuomaa ja maitoa yhdistävä Lotte Chilsungin Milkis-juoma, jonka makuvaihtoehtoina on muun muassa appelsiini, mansikka, mango ja meloni. Vietnamissa myytävä Nescafe sisältää kahvin lisäksi tequilaa ja Iso-Britannian markkinoilta löytyvä Jimmy’s yhdistää kylmäsuodatetun kahvin ja kolan (kuva 3). GlobalDatan kansainvälisen tutkimuksen perusteella kahvin ja kolan yhdistelmä voi hyvinkin puhutella kuluttajia. Vastaajista (n=29575) 22 % piti kahvia ja 61 % kolaa houkuttelevana makuna virvoitusjuomissa. Artikkelin alussa mainituista kiinnostavista raaka-aineista kookosta houkuttelevana virvoitusjuomamakuna piti 22 % vastaajista ja inkivääriä 21 % vastaajista.

Kuva 3. Myös kahviin yhdistetään uusia makuja, kuten tequilaa ja kolaa. [3, 4]

Lähteet ja tuotekuvat:

  1. GlobalData Innovation update Q3/2020: Non-alcoholic drinks
  2. GlobalData Global Consumer Survey Q4/2019
  3. Nescafe Vietnam
  4. Jimmy’s Iced Coffee


Oletko ehtinyt jo tutustua aiempaan trendiartikkeliimme, jossa esittelemme yleisiä raaka-ainetrendejä?

Ota yhteyttä meihin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.