« Takaisin

Innovaatioista tulevaisuuden trendeiksi?


Tulevien trendien ennustaminen ei ole helppoa, mutta monet tulevat trendit sekä megatrendit antavat itsestään kuitenkin viitteitä erilaisina hiljaisina signaaleina ennen kuin ne lyövät läpi. Siksi on tärkeää seurata alalla tehtyjä innovaatioita ja maailmalla tapahtuvia muutoksia, sillä osa näistä yksittäisistä tuoteideoista voi nousta tulevaisuudessa jonkun trendin edelläkävijäksi.


Tiivistimme käytössämme olevan Global Data Plc:n listaamista innovaationostoista lyhyen koosteen, johon on kerätty mielenkiintoisia elintarvikkeisiin liittyviä innovaatioita sekä trendejä maailmalta.

Hyvinvointitrendi heijastuu kehitettävien tuotteiden raaka-aineisiin ja ravintosisältöihin


Osa kuluttajista on alkanut suhtautua jälleen kielteisemmin hiilihydraatteihin ja siksi esimerkiksi paleoruokavalio ja karppausta tiukempi ketodieetti ovat lisänneet suosiotaan . Hiilihydraatteja korvataan esimerkiksi kasviksilla tai palkokasveilla. Kukkakaaliriisi, kukkakaalipitsa ja linssisipsit ovat hyviä esimerkkejä tuotteista, joissa riisi, vehnä ja peruna on korvattu toisella, terveellisemmäksi koetulla raaka-aineella.


Hyvinvointitrendin lisääntyessä kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja siksi myös herkutteluun ja itsensä hemmotteluun tarkoitettujen tuotteiden odotetaan olevan nykyistä terveellisempiä. Maailmalla isot virvoitusjuomayritykset ovat huomanneet kombuchan suosion kasvun ja lähteneet mukaan kilpailuun ostamalla pienempiä yrityksiä. Kombuchan suosio on kasvanut myös Suomessa. Alkoholijuomissa alkoholittomien tuotteiden suosio on lisääntynyt, mutta myös alkoholipitoisia juomia kehitetään terveellisempään suuntaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa on kehitetty alkoholijuomia, joissa on vähemmän alkoholia ja sokeria, ja niihin on lisätty terveellisiksi miellettyjä raaka-aineita, kuten hedelmämehuja, kookosvettä tai teetä. Herkuttelutuotteisiin voidaan puolestaan lisätä terveellisempien raaka-aineiden sijaan myös terveyttä ja hyvinvointia edistäviä komponentteja. Esimerkiksi Kiinasta löytyy kollageeniä sisältäviä vaahtokarkkeja, joiden markkinoidaan lisäävän esimerkiksi hiusten, kynsien ja nivelten hyvinvointia.

Uusia raaka-aineita ja entistä personoidumpia tuotteita


Kannabiksen käyttöä on vapautettu esimerkiksi Kanadassa ja osassa Yhdysvaltojen osavaltioita, minkä myötä markkinoille on tuotu kannabispohjaisia elintarvikkeita. Kannabistuotteet voivat sisältää joko terapeuttisiksi väitettyjä CBD- tai huumaavia THC-yhdisteitä. Markkinoilla on esimerkiksi CBD-yhdisteitä sisältäviä oluita sekä hiilihapotettuja juomia. Etenkin Yhdysvalloissa ja Lähi-Idässä sekä Afrikassa noin viidennes kuluttajista uskoo kannabiksella olevan positiivisia terveysvaikutuksia ja moni kuluttaja onkin kiinnostunut ainakin kokeilemaan kannabista sisältäviä tuotteita.


Jotkut tuotteet on perinteisesti profiloitu vahvasti tietylle kohderyhmälle, esimerkiksi vain miehille. Tästä syystä monet yritykset miettivät, miten tuotteita voitaisiin profiloida niin, että valikoima tarjoaisi tuotteita myös vähemmälle huomiolle jääneille kohderyhmille. Esimerkiksi miehisiksi mielletyistä alkoholijuomista, kuten viskeistä, on kehitetty Iso-Britanniassa naisille suunnattuja tuotteita. Vastaavasti esimerkiksi auton huoltotuotteista tai kodin siivoustarvikkeista on tehty sekä miehille että naisille suunnattuja sarjoja, jolloin valikoima puhuttelee molempia sukupuolia.


Muutokset kulutuksessa ja yksilöllisyyden lisääntyminen näkyvät kuluttajien jakautumisesta entistä pienempiin segmentteihin. Näiden segmenttien tavoittaminen voi vaatia valmistajilta erikoistumista ja erilaistumista, jotta ne erottuisivat massatuotteiden joukosta ja vetoaisivat personoituja tuotteita etsiviin kuluttajiin. Esimerkiksi Iso-Britanniassa on tuotu markkinoille kasvipohjaisella proteiinilla täydennetty ketsuppi. Erilaiset maustetut vedet ovat kasvattaneet suosiotaan virvoitusjuomien suosion laskiessa. Vesiin ja muihin juomiin on alettu lisätä erilaisia lisäarvoa tuottavia komponentteja ja maailmalta löytyykin esimerkiksi maustettuja vesiä, joihin on lisätty kofeiinia, proteiinia tai antioksidantteja. Vastaavasti markkinoilta löytyy myös valmiita kahvijuomia, joihin on lisätty proteiinia.

Esimerkkejä uusista tuotteista: proteiiniketsuppi, kannabisöljyä sisältävä IPA, kofeiinivesi ja proteiinikahvijuoma.

Vastuullisuus ja jäljitettävyys pysyvät edelleen pinnalla


Tuotteiden alkuperä ja jäljitettävyys ovat kiinnostaneet kuluttajia jo pidempään, mutta nyt kuluttajat odottavat entistä tarkempaa tietoa tuotteen koko elinkaaren ajalta. Pakkauksissa voi olla suoraan esimerkiksi viljelijän tai tuottajan nimi, tai pakkauksessa voi olla esimerkiksi QR-koodi, jonka avulla kuluttaja voi tutustua tuotteen valmistusvaiheisiin. Pakkauksiin lisättyjen koodien avulla kuluttajille voidaan antaa yksilöllistä tietoa alkuperän lisäksi esimerkiksi pakkauksen kierrättämisestä ja lähimmistä kierrätyspisteistä. Maailmalla on myös yleistynyt Certified B-sertifikaatti, joka ottaa huomioon ympäristövastuun lisäksi myös yrityksen sosiaalisen vastuun sekä toiminnan läpinäkyvyyden.


Sekä ulkomailla että Suomessa on nykyään tarjolla laaja valikoima kasvipohjaisia tuotteita, jotka toimivat samalla tavalla, kuten esimerkiksi maitopohjaiset juomat ja jogurtit. Tulevaisuudessa kasvipohjaisuus laajenee entisestään uusin tai epätavallisiin tuotteisiin. Maailmalla on esimerkiksi tarjolla jo muutamia vegaanisia kermalikööribrändejä. Esimerkiksi jauhelihalle löytyy jo monia kasvipohjaisia vaihtoehtoja ja seuraavaksi mielenkiinto voi siirtyä kehittämään vaihtoehtoja kaloille ja muille mereneläville.


Lähteet:

Kuvat:

In the Buff, Green Times Brewing, Löfbergs, Latesso

EMAIL
Facebook
Google+
https://makery.fi/innovaatiot-ja-trendit/
LinkedIn
Ota yhteyttä meihin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.