« Takaisin

Kuluttajatutkimus tuotekehityksen tukena – Case Valio Oddlygood®

 

Kuluttajien kuunteleminen on yksi Valion menestyksen salaisuuksista. Kulutustottumuksissa on tapahtunut selkeitä muutoksia ja etenkin vaihtelunhalu ja omaa hyvinvointia lisäävät tuotteet kiinnostavat kuluttajia.  Tutkimusten mukaan monelle maidottomia tuotteita käyttävälle ei ole väliä, onko tuote maito- vai kasvipohjainen, tärkeintä on tuotteen hyvä maku ja se, että kuluttaja kokee sen itselleen sopivaksi. Tutkimusten perusteella kuluttajat kaipaavat kasvipohjaisten tuotteiden valikoimaan lisää hyvänmakuisia ja kotimaisia vaihtoehtoja. Tähän tarpeeseen Valio vastasi tuomalla keväällä 2018 sekä Suomen että Ruotsin markkinoille uudet, kotimaisesta kaurasta valmistetut Oddlygood®-tuotteet. Tuotteiden taustalla on pitkällinen kehitystyö, jossa Makery Oy on saanut olla mukana.

 

“Pitkässä kehitysprojektissa yhteistyöstä saman toimijan kanssa on ollut hyötyä molemmille osapuolille. Olemme voineet pitää tutkimusasetelman samana eri tutkimuksissa, jolloin tulokset ovat olleet keskenään vertailukelpoisia. Lisäksi on ollut kätevää, että olemme saaneet samalta tutkimuskumppanilta ratkaisuja eri tutkimustarpeisiin. Olemme voineet hyödyntää eri tutkimustyyppejä, kuten hallitestejä ja onlinetutkimusta, lisäksi olemme voineet toteuttaa tutkimuksia myös ulkomailla. Kun Makery on ollut mukana kehitysprojektissa alusta alkaen, he ovat voineet tuoda tulosten raportoinnissa selkeästi esille, miten tulokset vertautuvat edellisten tutkimusten tuloksiin. Näin olemme helposti pystyneet seuraamaan, miten tuotekehityksessä ollaan menty eteenpäin”, kertoo liiketoimintapäällikkö Anne Arponen Valiolta.

 

Kansainvälistyminen vahvasti mukana alusta alkaen

 

Makery tutki kaurapohjaisten tuotteiden konseptia, pakkauksia ja tuotteita Suomen lisäksi myös muissa maissa. Monet asiakkaat arvostavatkin Makeryn kansainvälistä otetta ja kykyä toteuttaa tutkimuksia useassa maassa samanaikaisesti. Valiolle tuotteiden hyvät aistittavat ominaisuudet ovat tärkeitä, Oddlygood®-tuotteiden kohdalla keskityttiin erityisesti makuun ja täyteläiseen koostumukseen. Makeryn ammattitaito aistinvaraisessa tutkimuksessa oli tärkeässä asemassa, kun kuluttajien antamia arvioita ja kehitysehdotuksia analysoitiin tuotekehittäjien hyödynnettäväksi. 

 

Pakkaustutkimuksessa hyödynnettiin Sense N Insightia, joka on Makeryn, Best Beforen ja PTR:n yhdessä kehittämä tutkimuskonsepti. Samalla kertaa voidaan tutkia tuotteen hyllyerottuvuus virtuaalikaupan avulla, pakkauksen vetovoimatekijät ja tuotteen aistittava laatu suhteessa kilpailijoihin.  Pakkaustutkimuksen avulla saatiin hyödyllistä tietoa pakkausdesignin toimivuudesta ja virtuaalikaupassa toteutetun silmänliiketutkimuksen avulla saatiin puolestaan tärkeää tietoa muuan muassa pakkausten hyllyerottuvuudesta sekä graafisen ilmeen ja tekstien selkeydestä.

 

“Olimme erittäin tyytyväisiä Makeryn panokseen. Useita vaiheita ja eri tutkimusmenetelmiä sisältänyt kokonaisuus sujui joustavasti, asiantuntevasti ja täsmällisesti koko tuotekehitysprosessin ajan. Tutkimusten tulokset esiteltiin selkeästi ja niistä annettiin konkreettiset toimenpidesuositukset”, Arponen kiittelee.

Valio Oddlygood®-tuotteita (Lähde Valio Oy). Voit tutustua tarkemmin Valio Oddlygood® tuotteisiin täällä.

 

 

EMAIL
Facebook
Google+
https://makery.fi/case-valio-oddlygood/
LinkedIn
Ota yhteyttä meihin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.