« Takaisin

Kilpailuetua tuotteen ja konseptin uudistamisella – Case Uotilan perunalimppu


Kiristynyt kilpailu hyllytilasta sekä leivän kulutuksessa tapahtuneet muutokset saivat Uotilan leipomon pohtimaan perinteisen perunalimpun reseptin kehittämistä sekä konseptin uudistamista. Reseptin päivittämisellä haluttiin erottua kilpailijoista ja toisaalta korostaa Uotilan leipomon vahvuuksia sekä hyödyntää vallitsevia trendejä, kuten luonnollisuutta, aitoutta ja paikallisuutta.


Uotilan leipomossa kehitettiin perunalimpun reseptiä mehevämmäksi lisäämällä perunan määrää selvästi. Tuotteet aistittavat ominaisuudet nostettiinkin keskeiseen osaan uudessa konseptissa, joka suunniteltiin yhdessä Uotilan leipomon ja Makeryn asiantuntijoiden voimin. Myös perinteikkyys nostettiin konseptissa vahvasti esille, sillä neljännessä polvessa toimivan Uotilan Leipomon perunalimppua on leivottu jo vuodesta 1941 alkaen.


Konsepti- ja tuotetestaus toteutettiin Makeryn toimesta Helsingissä ja Tampereella. Tutkimuksessa selvitettiin konseptin ja tuotteiden lisäksi myös pakkauksiin ja tuoteviestintään liittyviä teemoja. Kuluttajat suhtautuivat konseptiin hyvin myönteisesti ja siinä vetosi etenkin lisäaineettomuus, kotimaisuus, perinteikkyys, mehevyys ja korkeampi perunapitoisuus. Konseptin jälkeen vastaajat saivat arvioitavakseen sekä nykyisellä että päivitetyllä reseptillä leivottua perunalimppua. Kuluttajat pitivät uudistetusta perunalimpusta kokonaisuutena enemmän kuin nykyisestä, ja ero tuotteiden välillä oli tilastollisesti merkitsevä. Etenkin uuden perunalimpun mehevyys oli kuluttajien mieleen, joten tuotekehitys onnistui lunastamaan konseptin antaman tuotelupauksen erinomaisesti. Mehevyys oli myös yksi keskeinen tekijä, joka teki päivitetystä limpusta kuluttajien mielestä nykyistä limppua paremman.

”Kuluttajatutkimus antoi vahvistusta sille, että olemme kehittäneet tuotetta oikeaan suuntaan. Tutkimalla tuotteen kuluttajilla saimme tarkan kuvan siitä, miten kiinnostavana konseptia pidetään, lunastaako tuote tuotekuvauksen antaman lupauksen ja ovatko tuotteen aistittavat ominaisuudet, kuten suolapitoisuus, kunnossa vai vaatiiko tuote vielä kehitystä. Saimme myös tukea pakkauksen uudistamiseen. Selvittämällä kuluttajille tärkeimpiä leivän valintaan liittyviä tekijöitä pystyimme korostamaan ja tuomaan ne pakkauksessa selkeästi näkyviin”, kertoo Uotilan leipomon markkinoinnista vastaava Pekka Uotila.


Uudistettu perunalimppu esiteltiin syksyllä 2018. Uotilan leipomo uudisti samalla kertaa sekä tuotteen että pakkauksen. Uudistettu Uotilan Perunalimppu sisältää 14,7 % perunaa, joka tulee Hattulasta. Uudistetussa pakkauksessa tuodaan selkeästi esille perinteikkyys, alkuperä, runsaskuituisuus sekä lisä- ja säilöntäaineettomuus. Myös perinteikkyydestä ja alkuperästä kertova Pälkäneen vaakuna otettiin uudistuksen myötä jälleen käyttöön.

Uotilan perunalimpun aiempi sekä nykyinen pakkaus (lähde Uotilan Leipomo Oy). Voit tutustua Uotilan perunalimppuun tarkemmin täällä.

Ota yhteyttä meihin
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.